Home / Külföld / Air India AI171 tragédia – Szándékosság, vagy példátlan műszaki hiba?

Air India AI171 tragédia – Szándékosság, vagy példátlan műszaki hiba?

A tragédia részletei

2025. június 12-én kora délután súlyos repülőgép-szerencsétlenség történt Indiában. Az Air India AI171 jelű menetrend szerinti járata, egy Boeing 787-8 Dreamliner utasszállító repülőgép, nem sokkal a felszállás után lezuhant Ahmedabad városában. A London–Gatwick repülőtérre tartó gép fedélzetén 242 személy tartózkodott – 2 pilóta, 10 fős személyzet és 230 utas –, közülük a katasztrófát csodával határos módon mindössze egyetlen utas élte túl. A gép egy lakóövezetben csapódott be, az egyik helyi kórház orvosainak szállásául szolgáló épületet találva telibe. A baleset következtében a fedélzeten tartózkodók túlnyomó többsége életét vesztette, és a földön is többen meghaltak; a hatóságok jelentései szerint legalább 279 halálos áldozata van a tragédiának (beleértve a gép 241 utasát és személyzetét, valamint mintegy 38 földön tartózkodó személyt). Ez az esemény India modern kori történetének egyik legsúlyosabb légikatasztrófája. A becsapódás erejét és pusztítását mutatja, hogy a roncsok több száz méteres körzetben szóródtak szét, a repülő farokrésze pedig félig kiállt az érintett épületből.

A baleset helyszínén a lezuhant repülőgép farokrésze egy épület tetejébe fúródva maradt Ahmedábád lakónegyedében, a katasztrófa napján (2025. június 12-én).

    A katasztrófa azonnal pánikot és káoszt okozott a helyszínen. Szemtanúk beszámolói szerint a felszállást követő pillanatokban a gép hirtelen veszíteni kezdett a magasságából, orra felfelé állt, majd egy épületnek csapódott és hatalmas tűzgolyóvá robbant. A környéken sűrű füstoszlop emelkedett az égbe. A helyi kórházak sürgősségi osztályaira folyamatosan érkeztek a sérültek – köztük nemcsak utasok, hanem a földön tartózkodó épületlakók is. A mentőcsapatok és tűzoltók azonnal a helyszínre siettek, hogy oltják a lángokat és kutassanak túlélők után a füstölgő roncsok között. A gép fedélzetén ülők közül csupán egy utas élte túl a zuhanást: egy fiatal férfi, aki a turistaosztály 11A ülésében, vészkijárat mellett ült, és a szerencsés helyzetének köszönhetően ki tudott menekülni a törmelékek közül. Rajta kívül azonban mindenki más, valamint a földön tartózkodók közül is sokan odavesztek. A hatóságok a baleset utáni napokban folyamatosan emelték a hivatalos halálos áldozatok számát, ahogy újabb holttesteket találtak a romok között és a sérültek közül többen belehaltak sérüléseikbe.

    A járat és a repülőgép adatai

    Az érintett járat, az AI171-es, Ahmedabad városából indult és az Egyesült Királyságba, a londoni Gatwick repülőtérre tartott. A járatot egy Boeing 787-8 Dreamliner típusú, hosszú távú, két hajtóműves, széles törzsű utasszállító repülőgép teljesítette. A konkrét repülőgép hozzávetőleg 12 éves volt, lajstromjele VT-ANB. Az Air India légitársaság flottájában ez a típus a korszerűbb és nagy hatótávolságú gépek közé tartozik, és egészen mostanáig nem történt halálos baleset Dreamlinerrel – az AI171 tragédiája a Boeing 787-es típus első katasztrófája a bevezetése óta. A fedélzeten utazók többsége indiai állampolgár volt, de mintegy ötvennél is több brit állampolgár, továbbá néhány portugál és kanadai utas is utazott ezen a Londonba tartó járaton.

    A feltételezett okok és első megállapítások

    A katasztrófa pontos okát egyelőre még vizsgálják, ám a rendelkezésre álló adatok alapján a szakemberek figyelme egy szokatlan műszaki hibára irányult. Három másodperccel a felszállás után – nagyjából 625 láb (kb. 190 méter) magasságban – a repülőgép mindkét hajtóműve szinte egyszerre leállt. A hirtelen hajtóműleállás oka az üzemanyag-ellátás megszakadása volt: a repülőgép adatrögzítői szerint mindkét hajtómű üzemanyag-szelep kapcsolója (fuel control switch) a normál „RUN” állásból a „CUTOFF” (üzemanyag-tiltó) állásba váltott át, szinte egyidőben, pár tizedmásodperces eltéréssel. Ennek következtében elzáródott az üzemanyag útja a hajtóművek felé, így azok tolóereje megszűnt. A repülőgép a levegőben azonnal veszélyes helyzetbe került: a kettős hajtóműleállás hatására automatikusan kinyílt ugyan a vészhelyzeti áramellátást biztosító ún. légcsavaros vészgenerátor (ram air turbine), de a gép ilyenkor már nem tudta fenntartani a repülési magasságát. A pilóták vészjelzést adtak le – a repülőgép kevesebb, mint egy perccel a felszállás után mayday vészhívást továbbított a légiirányításnak –, azonban rendkívül alacsony magasságon következett be mindez, így már nem maradt idő érdemi beavatkozásra. A hajtóművek leállása után a repülő azonnal zuhanni kezdett, és másodperceken belül bekövetkezett a becsapódás.

    A katasztrófa kapcsán kulcsfontosságú kérdésként merült fel, hogy miért állt le a hajtóművek üzemanyag-ellátása, illetve ki vagy mi kapcsolta le azt. A fedélzeti hangrögzítő (CVR) drámai részleteket örökített meg a pilótafülkében történtekről: az egyik pilóta a felszállás kritikus pillanataiban döbbenten kérdezte a másodpilótát, hogy „Miért zártad el az üzemanyagot?”, mire társa azt felelte: „Én nem tettem ilyet.” Ez a rövid, sokkoló párbeszéd arra utal, hogy a pilóták maguk sem értették, miért álltak le a hajtóművek – egyikük sem szándékosan nem kapcsolta le az üzemanyag-ellátást, így felmerül a műszaki meghibásodás lehetősége. A pilóták tehát tagadták, hogy szándékosan leállították volna a hajtóműveket, ezért a vizsgálat fókusza arra irányul, hogy önhibáján kívül, valamiféle rendszerhiba miatt kapcsolódhatott ki mindkét hajtómű üzemanyag-szelep kapcsolója. Ilyen jellegű meghibásodás rendkívül ritka és példátlan egy modern utasszállítónál, hiszen a repülőgépek rendszereit úgy tervezik, hogy egyetlen meghibásodás ne vezethessen mindkét hajtómű egyidejű kieséséhez.

    A mentőcsapatok és tűzoltók a helyszínen küzdenek a lángokkal és keresik a túlélőket a Boeing 787-es roncsai között, közvetlenül a katasztrófa után.

    A baleset okainak vizsgálatát végző szakértők már a korai szakaszban találtak egy lehetséges nyomot, amely magyarázatot adhat a szinkron üzemanyag-ellátás kiesésére. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) még 2018-ban kiadott egy műszaki közleményt, amely figyelmeztetett a Boeing 787 Dreamliner típusú gépek üzemanyag-szelep kapcsolóival kapcsolatos potenciális hibalehetőségre. A közleményben egy bizonyos alkatrész ellenőrzését és esetleges cseréjét javasolták, miután a szimulációk szerint extrém ritka esetben előfordulhat, hogy a hajtóművezérlő rendszerek tévesen üzemanyag-elzárást kezdeményeznek. Az Air India azonban nem végezte el ezt a fakultatív ellenőrzést a flottájában szolgáló Dreamlinereken, mivel az FAA ajánlása nem volt kötelező érvényű előírásként bevezetve. Az indiai vizsgálóbizottság (AAIB) előzetes jelentése hivatkozik erre a 2018-as amerikai bulletinre, mint lehetséges összefüggésre a mostani katasztrófával. Mindez erősíti azt a feltételezést, hogy műszaki hiba állhat a háttérben: lehetséges, hogy a Boeing 787 egyik ritka, rejtett rendszerhibája okozta a hajtóművek leállását, nem pedig emberi mulasztás. Fontos hangsúlyozni, hogy a vizsgálat jelenlegi szakaszában még nem zártak ki egyéb lehetőségeket sem – elméletileg szóba jöhetne akár a személyzet tévedése vagy szándékos beavatkozása is, de a rendelkezésre álló bizonyítékok (elsősorban a pilótafülke hangfelvétele és a műszaki adatok) inkább a váratlan meghibásodás hipotézisét támasztják alá. Szakértők rámutattak: korábban nem dokumentáltak olyan esetet, hogy egy repülőgép személyzete szándékosan mindkét hajtóművet leállította volna felszállás közben, ezért amennyiben a pilóták valóban nem kapcsolták ki a hajtóműveket, a történtek komoly aggodalmat keltenek a repülőgép műszaki megbízhatóságával kapcsolatban.

    A vizsgálat és hivatalos jelentések

    A baleset kivizsgálását India polgári légiközlekedési hatóságai haladéktalanul megkezdték. Az indiai Aircraft Accident Investigation Bureau (AAIB) vezetésével nemzetközi összefogás keretében zajlik a vizsgálat: Ahmedabadba érkeztek az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület (NTSB) szakértői, valamint a repülőgépet gyártó Boeing és a hajtóműveket gyártó General Electric mérnökei is, hogy segítsék a helyszíni feltárást és a műszaki elemzéseket. A nemzetközi protokollok szerint – mivel a repülőgép amerikai gyártmányú – az amerikai hatóságok felajánlották segítségüket; az FAA közleménye szerint az NTSB szükség esetén kész egy amerikai szakértői csapatot azonnal indítani Indiába, és az FAA is műszaki támogatást nyújt a vizsgálathoz. A baleset után egy nappal, június 13-án megtalálták a repülőgép egyik „fekete dobozát”, a repülési adatrögzítőt (Flight Data Recorder), majd június 15-én, vasárnap késő este előkerült a másik fekete doboz, a pilótafülke hangrögzítője (Cockpit Voice Recorder) is. Ezek az eszközök rögzítették a repülés utolsó másodperceinek műszaki adatait és a személyzet kommunikációját; szakértők szerint adatainak kiértékelése kulcsfontosságú a katasztrófa okainak feltárásában. Az indiai közlekedési miniszter tájékoztatása alapján a fekete dobozok adatainak letöltése és kielemzése több napig is eltart, és a vizsgálóbizottság rövid határidőn belül, három hónapon belül egy előzetes jelentést kívánt készíteni.

    Az AAIB a baleset után egy hónappal, július 12-én hozta nyilvánosságra 15 oldalas előzetes jelentését, amely az első hivatalos betekintést engedi a tragédia körülményeibe. A jelentés megerősítette a korábbi értesüléseket: mindkét hajtómű üzemanyag-ellátása leállt közvetlenül a felszállás után, és a pilótafülke hangfelvétel tanúsága szerint a pilóták értetlenül álltak a hajtóműleállás előtt. Az előzetes jelentés ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a vizsgálat még folyamatban van, és semmilyen végleges következtetést vagy ajánlást nem fogalmazott meg sem a repülőgép gyártója (Boeing), sem az üzemeltetők felé. Az AAIB szakemberei egyelőre türelemre intenek: további tesztekre, szimulációkra és a rendszerek mélyreható vizsgálatára van szükség, mielőtt egyértelműen megállapítható, hogy pontosan mi indította be az üzemanyag-ellátás váratlan megszakadását. A vizsgálat során különös figyelmet fordítanak a Dreamliner hajtómű-vezérlő rendszereire és azokra az elektromos jelekre, amelyek a hajtóművek üzemanyag-szelep kapcsolóit vezérlik. A Boeing cég a nemzetközi repülésbiztonsági egyezményeknek megfelelően közölte, hogy a nyomozás lezárultáig nem nyilatkozik a részletekről, és teljes mértékben együttműködik az AAIB vizsgálatával. A repülőgép-hajtóműveket gyártó General Electric szintén jelezte, hogy támogatja a nyomozást, de eddig egyik fél felé sem intézett a hatóság konkrét figyelmeztetést vagy ajánlást, ami arra utal, hogy a hiba eredetét még nem sikerült kétséget kizáróan azonosítani.

    A nyomozás a következő hónapokban is folytatódik, és várhatóan csak 2026 nyarára zárul majd le teljeskörűen. A hatóságok bejelentették, hogy a végleges vizsgálati jelentést az esemény után egy évvel, 2026. június 12-ig bezárólag szeretnék kiadni, amely tartalmazni fogja a katasztrófa valószínű okait és a szükséges biztonsági ajánlásokat. Szakértők kiemelik: minden ilyen súlyos baleset után a legfontosabb cél, hogy tanuljanak a tragédiából, és a jövőben hasonló eset még egyszer ne fordulhasson elő.

    A légitársaság és a hatóságok reakciói

    A tragédiát követően az Air India légitársaság és az indiai hatóságok részvétüket fejezték ki az áldozatok hozzátartozóinak, és azonnali intézkedéseket hoztak a helyzet kezelésére. Narendra Modi indiai miniszterelnök még a katasztrófa napján „megrendítőnek és szívszorítónak” nevezte az eseményt, és kifejtette, hogy minden érintett család mellett állnak ezekben a nehéz órákban. Modi utasította a kormány illetékeseit és a Gudzsarát szövetségi állam hatóságait, hogy minden lehetséges támogatást nyújtsanak az áldozatok családtagjainak és a sérülteknek. Az együttérzés és segítőkészség nemzetközi szinten is megnyilvánult: számos ország vezetője fejezte ki részvétét India felé. A brit kormány és a királyi család képviselői külön is megszólaltak, hiszen a járaton jelentős számban utaztak brit állampolgárok; a brit miniszterelnök megdöbbentőnek nevezte a történteket és jelezte, hogy figyelemmel kísérik a fejleményeket, míg III. Károly király részvétüzenetében „megrendítő tragédiáról” írt, amely sok nemzet polgárát érintette. Az Európai Unió és más szövetséges országok vezetői – köztük az Egyesült Államok, Oroszország, Kanada, Ausztrália és sokan mások – szintén együttérzésükről és szükség esetén segítségükről biztosították Indiát.

    Az Air India légitársaság a baleset után nyomban válságkezelő üzemmódba kapcsolt. A légitársaság közleményben tudatta, hogy mély gyászban osztozik az elhunyt 241 utas és személyzet családjaival, és megerősítették, hogy felvették a kapcsolatot az összes érintett hozzátartozóval. Az Air India – együttműködve India Polgári Repülési Minisztériumával és Gudzsarát állam kormányzatával – segítségnyújtó központokat és információs pontokat állított fel Ahmedabadban és Londonban is, hogy támogatást nyújtson a családtagoknak. A légitársaság repülőjegyeket és utaztatást biztosított a gyászoló rokonoknak, hogy a helyszínre vagy a kórházakba utazhassanak, és segítséget nyújtott az áldozatok földi maradványainak hazaszállításában is. Emellett szakembereket és pszichológusokat vont be a gyászban lévők megsegítésére.

    A katasztrófát követően azonnal felmerült a kérdés, hogy a légitársaság flottájában lévő többi Boeing 787 Dreamliner biztonságosan üzemeltethető-e. Az indiai légügyi hatóság (DGCA) haladéktalanul elrendelte az Air India összes Dreamliner típusú repülőgépének soron kívüli, fokozott biztonsági ellenőrzését. A légitársaság beszámolója szerint a flottában található 33 Boeing 787-esből június 18-ig 26 gépet már átvizsgáltak, és egyiket sem találták repülésre alkalmatlannak – mind a 26 átvizsgált gép megfelelt a biztonsági előírásoknak, így fokozatosan visszaállhattak a forgalomba. A fennmaradó Dreamlinerek ellenőrzését is pár napon belül befejezték. Az Air India emellett elővigyázatosságból bejelentette, hogy kiterjeszti a rendkívüli biztonsági átvizsgálásokat a Boeing 777-es flottájára is. A légitársaság hangsúlyozta, hogy teljes mértékben együttműködik az AAIB vizsgálatával, és minden szükséges lépést megtesz utasai, személyzete és gépei biztonságának garantálása érdekében.

    A tragédia rövid távon a menetrendekre is hatással volt: az Air India ideiglenesen, néhány hétre 15%-kal csökkentette nemzetközi járatainak számát, hogy tehermentesítse a flottát a plusz biztonsági ellenőrzések idejére, és hogy elegendő tartalék gépet és személyzetet tudjon biztosítani az esetleges rendkívüli helyzetekre. A légitársaság emiatt számos járatát törölte vagy ritkította, és igyekezett az érintett utasokat más járatokra átfoglalni vagy visszatéríteni jegyeik árát. Az Air India vezetősége a nehézségek ellenére ígéretet tett arra, hogy hamarosan helyreállítják a menetrend szerinti közlekedés stabilitását, és hangsúlyozták: elsődleges számukra, hogy visszanyerjék az utasok bizalmát.

    A tragédia nyomán a közvélemény és az áldozatok hozzátartozói részéről természetesen számos kérdés és aggodalom fogalmazódott meg. Többen bírálták a légitársaságot és a hatóságokat a katasztrófát követő tájékoztatás és segítségnyújtás kapcsán; különösen a külföldi (például brit) áldozatok családjai közül voltak, akik elkésettnek és hiányosnak érezték az információszolgáltatást a tragédia utáni napokban. Az Air India e kritikákra reagálva kijelentette, hogy mindent megtesznek a családok támogatásáért, és folyamatosan javítják a kommunikációt. A vállalat és az indiai kormány részéről is elhangzott, hogy teljes átláthatóságot biztosítanak a vizsgálat során, és minden új fejleményről tájékoztatják a nyilvánosságot.

    Felhasznált források

    • Hindustan Times (2025. július 12.): Air India flight AI171 crash in Ahmedabad: Here’s full report released by AAIB – Az AAIB előzetes jelentésének főbb megállapításai és a pilótafülke hangfelvétel részletei.
    • Times of India (2025. július 12.): “Why did you cut off the fuel supply? I did not”: AAIB preliminary report into AI-171 crash released – Részletes beszámoló az előzetes vizsgálati eredményekről és a lehetséges üzemanyagellátási hibáról.
    • The Guardian (2025. június 12.): What we know so far about the Air India flight 171 crash – a visual guide – A baleset körülményeinek összefoglalása (időpont, helyszín, áldozatok száma) és a tragédia lefolyása.
    • AP News (2025. június 12.): Fiery Air India crash kills 241 people aboard, leaving 1 survivor – Hírügynökségi jelentés az eseményről, a túlélő utasról és a kezdeti információkról.
    • 24.hu (2025. június 16.): Megt találták a lezuhant Air India repülőgép második fekete dobozát is – Magyar nyelvű hír az első vizsgálati lépésekről, a feketedobozok megtalálásáról és az áldozatok számáról.
    • Air India Newsroom (2025. június 15–18.): Air India Flight AI171 incident updates – Az Air India hivatalos közleményei a tragédiát követően (részvétnyilvánítás, családok segítése, biztonsági intézkedések és menetrendi változások).
    • Reuters (2025. június 12.): Air India plane crash: reactions from across the world – Összefoglaló a világ vezetőinek reakcióiról és részvétnyilvánításairól az ahmedabadi katasztrófa kapcsán.

    A cikk az AI segítségével készült


    • Magyar kézben lévő bank finanszírozhatta a spanyol Vox pártot – vizsgálat indult
      Egyre nagyobb hullámokat vet Spanyolországban a szélsőjobboldali Vox párt finanszírozási háttere. A gyanú szerint a politikai erő több millió eurós kölcsönt kapott egy olyan magyarországi banktól, amely felett részben Orbán Viktor kormánya gyakorol ellenőrzést. Az ügy nemcsak a spanyol közéletet kavarta fel, de az Európai Unió több intézményében is kérdéseket vetett fel. Magyar kapcsolat: MBH
    • Trump–Putyin–Zelenszkij béketárgyalások – Alaszka után erősödik a nyomás
      Donald Trump különmegbízottja, Steve Witkoff elmondta, hogy az alaszkai csúcstalálkozón több fontos előrelépés történt, amelyek lendületet adhatnak egy Ukrajna–Oroszország békemegállapodásnak. Witkoff szerint Putyin elfogadta, hogy a jövőbeni békeegyezmény részeként „erős biztonsági garanciák” lépjenek életbe, hasonlóan a NATO 5. cikkelyéhez: vagyis ha Oroszország újra megtámadná Ukrajnát, akkor az Egyesült Államok és Európa közösen lépnének fel. Ezt
    • A nagy találkozó
      Donald Trump amerikai elnök a héten a Fehér Házban fogadta Volodimir Zelenszkijt és több európai vezetőt. A találkozó reményt adott arra, hogy közelebb kerülhetünk az orosz–ukrán háború lezárásához. Trump magát béketeremtőként próbálja pozicionálni, még egy háromoldalú csúcstalálkozó lehetőségét is felvetette Zelenszkij és Putyin részvételével. Azonban komoly akadályok állnak a folyamat előtt: a biztonsági garanciák kérdése,
    • THE BIG DAY
      Putyin megszerezte a találkozó diplomáciai színpadát, míg Trump ígérete ellenére sem tett konkrét lépéseket. Elemzők szerint a találkozó Putyin számára inkább szimbolikus győzelem volt. Időpont: 2025. augusztus 15. Helyszín: Anchorage, Joint Base Elmendorf–Richardson (USA). Részvevők: Trump, Putyin + delegációk (három-három formátum). Eredmény: Nincs megállapodás. Putyin szimbolikus előnyt szerzett, Trump pedig nem tartotta be korábbi ígéreteit
    • Óriási földrengés Oroszország távol-keleti partjainál – 8,8-as rengés Kamcsatkán, szökőárriadó a csendes-óceáni térségben
      A rengés maga 2025. július 30-án – magyar idő szerint július 29-én este – egy 8,8-as magnitúdójú, megatöréses földrengés rázta meg Oroszország távol-keleti, Kamcsatka-félszigeti övezetét, mintegy 119 kilométerre kelet-délnyugatra Petropavlovszk–Kamocsatszkijtól, és nagyjából 20 kilométeres sekély mélységben történt. Ez a legnagyobb mért rengés a térségben az 1952-es 9-es erősségű esemény óta. AP News +4Wikipedia +4The Sun+4

    Szólj hozzá

    Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Friss

    Új köntösben a régi bolt – megújult a COOP Lovasberényben

    Arold Péter Lovasberény szívében új fejezet kezdődött a helyi kereskedelem történetében: teljesen átépítették és korszerűsítették a település jól ismert COOP élelmiszerboltját. A felújítás nem csupán esztétikai változást hozott, hanem valódi minőségi ugrást is jelent a vásárlói élményben és az áruellátás színvonalában. A bolt kívül-belül megújult: új burkolat, energiatakarékos világítás, korszerű hűtő- és pultberendezések, valamint akadálymentesített

    Könyvelőiroda