Home / Gazdaság / Akkor nézzük! Progresszív, vagy egy kulcsos?

Akkor nézzük! Progresszív, vagy egy kulcsos?

Komoly erőket fordít – és pénzt – a kormány a TISZA progresszív adójával kapcsolatos terveire és annak a kisember számára kedvezőtlen hatásaira. Nézzük a valóságot.

Az egykulcsos és a többkulcsos jövedelemadó-rendszer közötti vita lényegében arról szól, hogy mennyire progresszív legyen az adózás, és kinek mekkora terhet kell vállalnia a közteherviselésből. Magyarországon jelenleg 15 %-os egykulcsos személyi jövedelemadó van, családi kedvezményekkel kiegészítve.

Egykulcsos adórendszer – előnyök/hátrányok

  • Egyszerűség: könnyen átlátható, könnyen adminisztrálható.
  • Stabil bevétel az államnak, kevésbé ösztönöz adóelkerülésre, mert mindenki ugyanannyit fizet.
  • Előny a magasabb jövedelműeknek: mivel nincs magasabb kulcs, az ő adóterhük kisebb, mint egy progresszív rendszerben.
    Társadalmi igazságosság hiánya: ugyanakkora kulccsal a kisebb jövedelműek arányaiban nagyobb terhet viselnek, miközben a milliárdos jövedelmek alig adóznak többet százalékosan.

Többkulcsos adórendszer – előnyök/hátrányok

  • Progresszivitás: a kisebb jövedelműek alacsonyabb kulccsal, a magas jövedelműek magasabb kulccsal adóznak – így arányosabb a közteherviselés.
  • Újraelosztás: nagyobb mozgásteret ad szociális juttatások és szolgáltatások finanszírozására.
    Bonyolultabb adminisztráció: több kulcs, több szabály, több ellenőrzés.
    Adóelkerülés kockázata: ha a magas kulcsok túl magasak, nőhet a jövedelmek átterelése céges struktúrákba vagy külföldre.

Magyar sajátosságok

– A magyar bérszínvonal alacsonyabb az EU-átlagnál, miközben az alapvető kiadások aránya magas a nettó keresetben. Ilyen környezetben egykulcsos rendszerrel a kis- és közepes jövedelműek relatíve többet fizetnek, mint egy progresszívben.
– A milliárdos kormányközeli vállalkozók jövedelmei gyakran nem is a személyi jövedelemadóban, hanem céges osztalék, alapítványi konstrukciók vagy magántőkealapok révén jelennek meg – ezekre egykulcsos vagy különadó-kedvezményes szabályok érvényesek, így a tényleges adóterhük sokszor jóval alacsonyabb, mint a bérből élőké.
– A családi adókedvezmények valamelyest progresszivitást hoznak, de a rendszer alapvetően nem kiegyenlítő.

Melyik a „jobb” a társadalomnak?

  • Ha a cél egyenlőbb tehermegosztás és a kis- és közepes jövedelműek terheinek csökkentése, akkor egy többkulcsos, mérsékelt kulcskülönbséggel működő rendszer kedvezőbb lenne, mert a milliárdos jövedelmekre nagyobb kulcsot vethetne ki, miközben az alacsonyabb jövedelmek adója csökkenne.
  • Ha a cél adminisztratív egyszerűség és befektetői vonzerő, akkor az egykulcsos adó fenntartása, de a magas jövedelmek speciális adóztatása (például luxusadók, osztalék- vagy vagyonadó) lehet egy kompromisszum.

Összességében a jelenlegi magyar bér- és tulajdonosi struktúrában egy enyhén progresszív adórendszer, vagy legalább célzott extra adó a legfelső jövedelmekre/vagyonokra valószínűleg igazságosabb és a költségvetésnek is kedvezőbb lenne, mint a tisztán egykulcsos modell.


  • A Shell szerződésről
    Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be, hogy Magyarország hosszú távú földgázvásárlási szerződést kötött a Shell-lel. A megállapodás 2026-tól lép életbe, és tíz évig tart. Évi 200 millió köbméter földgázról van szó, amely tíz év alatt összesen mintegy kétmilliárd köbmétert jelent – ez a legnagyobb volumenű és leghosszabb távú nyugati gázszerződés, amit eddig kötöttünk.
  • TISZ”A”DÓ 2026 – MR3 hiradó
    Komoly erőket fordít – és pénzt – a kormány a TISZA progresszív adójával kapcsolatos terveire és annak a kisember számára kedvezőtlen hatásaira. Nézzük a valóságot.
  • Akkor nézzük! Progresszív, vagy egy kulcsos?
    Komoly erőket fordít – és pénzt – a kormány a TISZA progresszív adójával kapcsolatos terveire és annak a kisember számára kedvezőtlen hatásaira. Nézzük a valóságot. Az egykulcsos és a többkulcsos jövedelemadó-rendszer közötti vita lényegében arról szól, hogy mennyire progresszív legyen az adózás, és kinek mekkora terhet kell vállalnia a közteherviselésből. Magyarországon jelenleg 15 %-os egykulcsos
  • Addig álljunk vívóállásban, míg ki nem fizet?
    A párizsi olimpia után már egy éve várják a vívás és súlyemelés élő közvetítésein dolgozó 47 fős magyar operatőri stábot a honoráriumára – de Timót Petrovics, azaz Héder Barna cége, a Sportos Aramis Média Zrt., még mindig nem fizette ki őket. A stáb összese körülbelül 50–75 millió forinttal tartozik neki. A cégnél több érintettet is
  • Magyarország 9 milliárd köbméter földgáz VÁSÁRLÁSRA SZERZŐDÖTT vásárol a Shellel – mit jelent ez valójában?
    Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be, hogy Magyarország hosszú távú földgázvásárlási szerződést kötött a Shell-lel. A megállapodás 2026-tól lép életbe, és tíz évig tart. Évi 200 millió köbméter földgázról van szó, amely tíz év alatt összesen mintegy kétmilliárd köbmétert jelent – ez a legnagyobb volumenű és leghosszabb távú nyugati gázszerződés, amit eddig kötöttünk. A

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Friss

Akkor nézzük! Progresszív, vagy egy kulcsos?

Komoly erőket fordít – és pénzt – a kormány a TISZA progresszív adójával kapcsolatos terveire és annak a kisember számára kedvezőtlen hatásaira. Nézzük a valóságot. Az egykulcsos és a többkulcsos jövedelemadó-rendszer közötti vita lényegében arról szól, hogy mennyire progresszív legyen az adózás, és kinek mekkora terhet kell vállalnia a közteherviselésből. Magyarországon jelenleg 15 %-os egykulcsos

Könyvelőiroda