Mini Dubaj, 500 méteres torony, Liszt Ferenc reptér

Zugló a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér leszállási zónájába tartozik többek között Zugló is, ahová akár 500 méteres felhőkarcoló is épülhet az arab beruházás keretében. Lehet, vagy nem lehet? Utána jártunk, hogy milyen minimális követelményeknek kell meglennie egy nagy utasszállító repülőgép leszállásához, mondjuk a Liszt Ferenc repülőtéren ahhoz, hogy biztonságosan meg tudja közelíteni a repteret?

Egy nagy utasszállító repülőgép biztonságos leszállásához a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren (LHBP) bizonyos minimális követelményeknek kell teljesülnie. Ezek az időjárási, műszaki és pilótákra vonatkozó előírások együttesen biztosítják a biztonságos megközelítést és leszállást.

Magassági korlátozások a Liszt Ferenc reptér környékén

A konkrét építési magasságokat a repülőtér távolsága és a repülési útvonalak határozzák meg:

  • A kifutópálya közvetlen környezetében: max. 15-20 méter lehet az épületek magassága.
  • A repülőtértől néhány kilométerre: a maximális magasság 45-100 méter között mozog, attól függően, hogy melyik irányban található az építkezés.
  • Távolabb, Budapest belvárosában: az épületek magassága általában 100-120 méter lehet, de minden egyedi esetben hatósági engedély szükséges.

1. Időjárási feltételek

A leszálláshoz az alábbi minimális meteorológiai körülmények szükségesek:

  • Látótávolság (RVR – Runway Visual Range):
    • A minimálisan szükséges látótávolság függ a futópálya megközelítési kategóriájától és az adott repülőgép képességeitől.
    • ILS CAT I: 550 méter RVR és 200 láb (60 m) felhőalap.
    • ILS CAT II: 350 méter RVR és 100 láb (30 m) felhőalap.
    • ILS CAT III/A: 200 méter RVR és nincs minimális felhőalap.
    • ILS CAT III/B: 75-200 méter RVR, nincs felhőalap követelmény.
    • ILS CAT III/C: 0 méter RVR (de ilyen megközelítést a Liszt Ferenc reptér nem támogat).
  • Szélkorlátozások:
    • Oldalszél: 30-40 csomó között típustól függően.
    • Hátszél: általában 10 csomó alatti, kivéve speciális esetekben.
  • Csapadék és egyéb körülmények:
    • Erős havazás, jégeső, zivatar veszélyeztetheti a leszállást.
    • Jegesedés és vizes futópálya növelheti a leszállási távolságot.
  Ki az a Mohammed Alabbar?

2. Műszaki feltételek

  • Megközelítési rendszer (ILS – Instrument Landing System):
    • LHBP 13R és 31L pályája rendelkezik ILS CAT III/B rendszerrel.
  • Futópálya állapota:
    • Tisztított, megfelelő fékhatás (Braking Action GOOD, MEDIUM, POOR értékek figyelembevételével).
  • Repülőgép és fedélzeti rendszerek:
    • Működő autopilot és autothrottle ILS CAT II/III megközelítéseknél.
    • Működő hajtóművek és fékrendszerek (ha van defekt, egyes esetekben lehetőség van eltérő reptérre irányításra).

3. Pilóták jogosultsága és képzettsége

  • Képzés és jogosítás:
    • CAT II/III megközelítéshez speciális pilótaképzés szükséges.
    • Esetenként légitársasági belső szabályozások is előírhatnak szigorúbb követelményeket.

4. Repülőtér kapacitása és forgalmi helyzet

  • Pályafoglaltság: Más repülőgépek miatt esetenként várakozni kell.
  • Légiforgalmi irányítás: Biztosítja az optimális bevezetést és szétválasztást a többi forgalomtól.

Összegzés

Egy nagy utasszállító repülőgép (pl. Boeing 777, Airbus A350) sikeres leszállásához Budapesten szükséges: ✔️ Megfelelő látási viszonyok (min. 75-550 m RVR).
✔️ Megfelelő szélviszonyok (oldalszél max. 30-40 csomó).
✔️ Jégtelenített, biztonságos futópálya.
✔️ Működő ILS és fedélzeti rendszerek.
✔️ Pilóták megfelelő képzettsége.

Ha ezen feltételek nem adottak, a repülőgép tartalék repülőtérre (divert) irányulhat.

Címlapfotó: APEV Média MR3.hu

Hadházy Ákos független ogy-i képviselő véleménye a témában

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.