2025. december 23-án délután megszakadt a kapcsolat egy Dassault Falcon 50 típusú üzleti repülőgéppel, amelyet a líbiai vezérkari főnök és delegációja utazására használtak. A gép Törökország felé tartott az ankarai felszállást követően, amikor röviddel később minden rádiós és radaros kapcsolat megszűnt a légijárművel.
A repülőgép az FL340-es (kb. 10 300 méteres) úticélmagasság felé emelkedett, és még a felszállást követően is rendben sugározta az adatokat. A fedélzeti adatok szerint a gép 32 400 láb magasságon tartotta a szintet, miközben sebessége megközelítette a 993 km/h-t. Ezután azonban 17:33:55 körül hirtelen elhalkult az SSR-transzponder válasza, majd nem sokkal később teljesen megszűnt a kapcsolat a géppel.
Az online légiforgalmi adatrögzítő szolgáltatások (például ADSBExchange) adatai azt mutatták, hogy az utolsó jelentések még egy lassú bal fordulót és a 7700-as vészhelyzeti transzponderkód beállítását is jelezték – azt a kódot, amelyet akkor adnak ki, ha a repülőgép pilótái valamilyen súlyos vészhelyzetet jeleznek.
A radarok és az online térképek utolsó állása szerint a gép visszatérést kérhetett a kiindulási repülőtér felé, és megkezdődött a süllyedés is. Ennek ellenére 17:41 körül az adatok végleg megszakadtak, és a repülőgép Kessikavak város közelében lezuhant.
A fedélzeten a líbiai vezérkari főnök mellett háromfős személyzet és öt utas tartózkodott. A tragikus balesetnek nem volt túlélője.
Mi derült ki eddig?
A rendelkezésre álló adatok alapján még nem lehet biztos következtetéseket levonni az okokról. A rekordok azt mutatják, hogy:
- a repülőgép eleinte normál emelkedést mutatott;
- a sebességi adatoknál ugrálások látszottak, de ezek vélhetően adatátviteli és mérési hibákból adódnak, nem közvetlenül a gép viselkedéséből;
- az utolsó percekben volt egy jelentősebb eltérés a függőleges sebességben, és egy rövid szakasz, amikor a transzponder sem adott jelet – ezek azonban előfordulhatnak vevői hibák miatt is, nem feltétlenül repülési anomália okán.
Mindenesetre a vészhelyzeti transzponderkód bekapcsolása azt jelezheti, hogy a pilóták valamilyen súlyos rendellenességgel álltak szemben a repülés közben.
Hivatalos és nem hivatalos hírek
A török légügyi hatóságok és a helyi mentő- és vizsgáló szervek még vizsgálják a helyszínt és az eseményeket. A nemzetközi repülésbiztonsági elemzők jelezték, hogy a mai modern adatrögzítési rendszerek ellenére a légiforgalmi adatokból önmagukban nem lehet egyértelmű következtetéseket levonni a baleset okairól, ezekhez szükség van:
- a repülőgép feketedobozainak (CVR/DFDR) kiolvasására,
- a roncsok műszaki vizsgálatára,
- a pilóták kommunikációjának és rendszeres karbantartási naplók feltárására.
Végezetül
A tragikus repülőgép-lezuhanás világszerte nagy visszhangot váltott ki, nemcsak a légiközlekedési közösségben, hanem a nemzetközi médiában is. A vizsgálat jelenleg folyamatban van, és idővel várhatóan több információ is napvilágra kerül az esemény hátteréről és okairól.
A Tudásmorzsák a repülésről alapján készült
















