Átláthatatlan számlák a digitális óriásoknál – vállalkozók tízezreit hozzák kellemetlen helyzetbe a Google-től az Avastig

A digitalizáció korszakában egyre több vállalkozás használ nemzetközi online szolgáltatásokat, mint például a Facebook (Meta), a Google vagy az Avast. Ezek a platformok nélkülözhetetlenek a modern üzletmenethez: hirdetéseket kezelünk rajtuk, e-mailezünk, felhőtárhelyet használunk, vagy épp vírusvédelmet vásárolunk. A szolgáltatások működnek – a probléma ott kezdődik, amikor a könyveléshez számlára lenne szükség.

A rejtőzködő számlák világa

Sok vállalkozó tapasztalja, hogy egy-egy levonás megjelenik a bankszámlán, de a hozzá tartozó számlát már csak hosszas keresgélés után – vagy egyáltalán nem – találja meg. Ennek egyik oka, hogy a szolgáltatók nem mindig a saját nevükben számláznak. Az Avast például gyakran egy tőle függetlennek tűnő számlázócégen keresztül intézi a kifizetéseket, míg a Meta vagy a Google esetében is előfordul, hogy a számlát egy ír vagy luxemburgi leányvállalat állítja ki, teljesen más név alatt, mint amit a banki kivonatban látunk.

Egy magyar vállalkozás számára ez komoly problémát jelenthet, hiszen a NAV felé minden kiadás számlával igazolandó, lehetőleg magyar nyelvű, az ÁFA-törvény előírásainak megfelelő formátumban.

A könyvelők rémálma: keresd a számlát, ha tudod

A leggyakoribb probléma, hogy a számlák nem automatikusan érkeznek, nem emailben, nem a szokásos hazai számlázórendszeren keresztül, hanem csak egy nehezen megtalálható felületen érhetők el – ha egyáltalán elérhetők. Az is gyakori, hogy csak több lépésen keresztül, külön belépéssel, angol nyelven lehet letölteni őket.

A Meta esetében például a számlák a hirdetéskezelőben, külön almenü alatt érhetők el, és csak havi bontásban. A Google Ads-nél hasonló a helyzet, de ott sincs automatikus emailértesítés a számláról. A bankszámlán megjelenő levonás viszont már aznap megtörténik.

Automatizálás kontra helyi valóság

A globális techcégek számlázási rendszerei alapvetően amerikai vagy nyugat-európai logikára épülnek. Ezekben a struktúrákban az ÁFA, a helyi adatszolgáltatás vagy a partnerek adószáma másodlagos szempont. Az ügyfélszolgálat – ha egyáltalán létezik – nem ritkán csak angolul vagy más idegen nyelven érhető el, gyakran automatizált chatboton keresztül, ami nem tud érdemben válaszolni a számlázási panaszokra.

Ez különösen bosszantó lehet egy olyan országban, ahol az adóhatóság elektronikus rendszereibe már másnap be kell küldeni a számlákat, és az eltérések miatt bírságok is keletkezhetnek.

Megoldások, ha nem akarsz elveszni a számlarengetegben

1. Átlátható szolgáltatóválasztás

Ahol lehet, válassz olyan szolgáltatót, amely a saját nevében, közvetlenül számláz, nem pedig újraelosztó partnereken keresztül. Ezek gyakran jobban integrálhatók magyar könyvelési rendszerekbe is.

2. Rendszeres számlaletöltés

Érdemes havonta egyszer fix időpontban letölteni az összes számlát az adott platformokról. Ez rutinszerűvé tehető, így nem maradnak el dokumentumok.

3. Digitális pénzügyi rendszerek használata

Olyan pénzügyi alkalmazások, mint a Revolut Business vagy a Billingo integrált megoldásai segíthetnek abban, hogy a rendszer automatikusan felismerje és rendszerezze a költségeket, számlákat.

4. Könyvelő bevonása már az elején

Sok vállalkozó csak akkor kér könyvelői segítséget, amikor már gond van. Pedig ha már a digitális szolgáltatás megrendelésekor egyeztetünk, sok későbbi nehézség megelőzhető lenne.

A digitális szolgáltatók kényelmet nyújtanak – de gyakran átláthatatlan rendszereket is. A vállalkozók számára a probléma nemcsak bosszantó, hanem pénzügyi kockázatot is jelenthet. Amíg a nagy techcégek nem teszik transzparenssé és lokalizálttá a számlázási folyamataikat, a felelősség a felhasználón marad: tájékozódni, keresni, rendszerezni – még akkor is, ha elvileg ez a szolgáltató dolga lenne.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.