Ma azt mondhatjuk, hogy mi, szerbek és magyarok összetartozunk, Szerbia és Magyarország összetartozik, ez az összetartozás vasútvonala és az összetartozás szimbóluma – hangsúlyozta Lázár János építési és közlekedési miniszter kedden Palicson annak alkalmából, hogy nyolc év után újraindult a vasúti személyközlekedés Szeged és Szabadka között.
Lázár János az első, kora reggeli vonattal érkezett Szegedről Palicsra, ahol szerb hivatali kollégájával, valamint a Vajdasági Magyar Szövetség elnökével közösen tartott sajtótájékoztatót.
Lázár János megköszönte Goran Vesic szerb közlekedési miniszternek és a szerb kormánynak és a szerb köztársasági elnöknek a vasútvonal helyreállításában nyújtott segítséget.
„De nem csak jelképes helyreállításról van szó, nem csak szimbolikus dologról, hanem arról is, hogy ez valóban működni fog, hiszen öt pár vonat közlekedik Szeged és Szabadka között”
– húzta alá.
A politikus rámutatott, hogy a vasútvonal fejlesztése nem valósulhatott volna meg a Vajdasági Magyar Szövetség közelmúltban elhunyt elnöke, Pásztor István közbenjárása nélkül.
Kiemelte: azon dolgoznak, hogy „a szerbek és a magyarok szorosabban tudjanak együttműködni, és a határátkelőket le tudjuk bontani, és ne csak úton, hanem vasúton is lehessen közlekedni, és ne csak egy helyen lehessen átjutni Magyarországra, hanem minél több helyen”. Hozzátette: folytatják a közös munkát, és megépítik a Szabadka és Baja közötti vasutat is, Kelebiánál, valamint Hercegszántónál pedig újabb határátlépési pontokat biztosítanak.
„Magyarországnak az az ambiciózus célja, hogy ő legyen Szerbia nyugati kapuja, ebben pedig a legjobb szövetségesre talált a szerb közlekedési miniszterben, a szerb kormányban és a politikai barátainkban”
– hangsúlyozta tárcavezető. Egyben arra kérte a szerbiai választópolgárokat, hogy a december 17-i előrehozott választáson tegyék lehetővé, hogy az együttműködést folytatni tudják.
Goran Vesic szerb közlekedési miniszter a Szeged-Szabadka járatot a barátság vonalának nevezte, és közölte, további olyan infrastrukturális projekteket terveznek, amelyek összekötik a két országot.
A Vajdasági Magyar Szövetség megbízott elnöke, Pásztor Bálint a helyszínen arról beszélt, ez „az élet vasútvonala, hiszen azt teszi lehetővé, hogy normális, 21. századi életet lehessen élni”. Mint mondta, ennek a vasútvonalnak az újraindítása azt tesz lehetővé, „hogy Szabadkán, Palicson vagy Hajdújáráson lehessen élni, és Szegeden lehessen dolgozni, tanulni, ügyet intézni, és minden nap ezt az utat kényelmesen, biztonságosan, gyorsan meg lehessen tenni, és ugyanez mondható el azok szempontjából is, akik Magyarországon élnek”. Pásztor Bálint fontosnak nevezte az utasbarát menetrend kialakítását, mert így lehetővé válik, hogy ez a vasútvonal beváltsa a hozzá fűzött reményeket.
A teherforgalom már tavaly elindult a Szeged és Szabadka közötti vonalon, most pedig a személyforgalom is megkezdődött. Naponta öt vonat indul Szegedről és öt vonat Szabadkáról, az első járatok a hajnali órákban, míg az utolsók a késő esti órákban indulnak. A menetidő a két város között (45 km.) nagyjából másfél óra a határrendészeti vizsgálatokkal együtt – tájékoztatott a MÁV.
MTI
- Tovább bontják egykori Tündérhegyi Pszichiátria elővédett státuszban lévő épületét
- Egy könnyűszerkezetes raktár- és szerelőcsarnokban csaptak föl a lángok – videó
- Andrej Danko (SNS)-„A magyarok 500 millió euróért építettek atlétikai stadiont”
- Emberkereskedelem miatt folyik a nyomozás Lakatos Márk ellen, írja az MN
- November 25-től karbantartás miatt változik a Pannónia IR és a Zalaegerszeg–Nagykanizsa közti vonatok menetrendje