Július 28-i hatállyal távozik a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló V-Híd Zrt. vezérigazgatója, Sárváry István. A vezetői székbe ideiglenesen Deák Gábor, a ZÁÉV és a Fejér-B.Á.L. Zrt. irányítója ül, aki már eddig is tagja volt a cég igazgatóságának. Az új vezérigazgatót később nevezik ki. A hivatalos indoklás szerint közös megegyezéssel történik a váltás, ám a háttérben komoly politikai és gazdasági feszültségek húzódnak.
A kormányhoz közeli körökben úgy tudják, Sárváry távozását elsősorban Lázár János építési és közlekedési miniszter szorgalmazta. Nem először került vele konfliktusba: Lázár még 2016-ban, miniszterként is leváltotta Sárváryt a Forster Örökségvédelmi Központ éléről. Mostani lépése a Mészáros Lőrinchez tartozó céghálózat egyik legfontosabb vezetőjét mozdította el, amit sokan meglepőnek tartanak – eddig úgy tűnt, Mészáros emberei kívül esnek a kormányzati beleszólás körén.
A vezérigazgatóváltás hátterében feszülő feszültségek egyik kiváltója a V-Híd alvállalkozóival kapcsolatos botrány lehet. Több beszállító is jelezte, hogy csak jelentős késéssel vagy egyáltalán nem kapták meg a nekik járó összegeket. Gyakran még szerződés sincs időben, csak szóbeli megállapodások alapján kezdik el a munkát. Ez különösen súlyos probléma, hiszen a V-Híd jelentős összegeket számláz ki állami projektekre, miközben a bevételei több mint 98 százaléka állami megrendelésekből származik. Az alvállalkozók többsége hazai kisvállalkozás, amelyek a fizetések elmaradása miatt könnyen csődbe mehetnek.
A V-Híd mellett a szintén Mészáros-érdekeltségű R-Kord Kft. körül is hasonló panaszok fogalmazódtak meg. Egy vasúti informatikai projekt során alvállalkozók és beszállítók maradtak kifizetés nélkül, a kivitelezés pedig súlyos technikai hiányosságokat mutatott. A minisztérium mindkét ügyben vizsgálatot indított.
A V-Híd a Mészáros-cégbirodalom egyik stratégiai eleme: az elmúlt években sorra nyerte el a legnagyobb vasútfejlesztési tendereket. Részt vesz a Déli Körvasútban, a Szeged–Röszke és a Debrecen–Balmazújváros vonalak korszerűsítésében, valamint a Budapest–Belgrád vasútvonal magyar szakaszának kivitelezésében is. A cég 2015 óta működik, és gyorsan vált az állami vasútépítés domináns szereplőjévé.
Az, hogy Lázár János – aki nemrég nyilvánosan is bírálta a cégcsoportot – ilyen látványos vezetőváltást ért el, sokak szerint azt jelzi: a kormányban egyes szereplők most már hajlandóak konfrontálódni a Mészáros-birodalommal is. A következő hónapok eldöntik, hogy ez pusztán egyszeri politikai gesztus, vagy mélyebb változások kezdetét jelzi a hazai építőiparban.
Felhasznált források:
Szabad Európa, HVG, Portfolio, 444.hu, Telex, Infostart, RFE/RL
- Távozik a V-Híd vezérigazgatója – Lázár, kifizetési botrány és egy érinthetetlennek hitt birodalom repedéseiJúlius 28-i hatállyal távozik a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló V-Híd Zrt. vezérigazgatója, Sárváry István. A vezetői székbe ideiglenesen Deák Gábor, a ZÁÉV és a Fejér-B.Á.L. Zrt. irányítója ül, aki már eddig is tagja volt a cég igazgatóságának. Az új vezérigazgatót később nevezik ki. A hivatalos indoklás szerint közös megegyezéssel történik a váltás, ám a háttérben
- Még nem indul be Szegeden a BYDReuters: Elhalasztja a tömegtermelést szegedi gyárában a BYD. Idén nem indult be a tömegtermelés Szegeden, de ki sem használják a kapacitásokat az első két évben. Bezzeg Törökországban. A fejlemény – ha bebizonyosodik, hogy helytálló az értesülés – még inkább romba döntheti a kormányzat gazdasági növekedésről szőtt álmait. Az MNB az év eleji inflációs jelentésében még azzal
- Szijjártó Péter: a magyar-francia nukleáris együttműködés erősítése kritikus fontosságúA magyar-francia nukleáris együttműködés erősítése kritikus fontosságú, ugyanis ez alapvető bástyája lesz hazánk energiabiztonságának az elkövetkezendő években – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Párizsban. A minisztérium közleménye szerint a tárcavezető a francia ipar- és energiaügyi miniszterrel, Marc Ferraccivel folytatott megbeszélését követően kijelentette, hogy a két ország együttműködésének legstratégiaibb területe a nukleáris energia melletti
- 11,5 milliárdos beruházás Gödöllőn: A XiMo megkezdi innovatív metatézis katalizátorokat gyártó üzemének építésétNobel-díjas tudomány az alapoknál – Richard Schrock professzor jelenlétével indul az építkezés. A XiMo megkezdte ipari léptékű metatézis katalizátorokat előállító üzemének építését a Gödöllői Innovációs és Logisztikai Parkban. A német anyavállalat, a Verbio SE 27,7 millió eurós beruházása, valamint a magyar kormány 5,5 millió eurós támogatása révén megvalósuló új üzem jelentős előrelépést jelent az innovatív
- AM: ingyenes vízdíjjal, a víz visszatartásával és az öntözés modernizációjával segítik a gazdákat az aszállyal szembenAmíg a kormány a vízszolgáltatási díj átvállalásával és az öntözés fejlesztésével támogatja a gazdákat, addig Brüsszel és a Tisza Párt a mezőgazdasági termelőkkel fizettetné meg az aszály elleni küzdelem költségét – közölte Nagy István az Agrárminisztérium (AM) hétfői közleménye szerint. A tárcavezető a közösségi oldalán arra hívta fel a figyelmet, hogy az idei lehet a