A Pest Vármegyei Főügyészség tapasztalatai alapján egyre több esetben tájékoztatják félre a fogyasztókat arról, hogy panaszukkal hová fordulhatnak. Az ügyészség intézkedett az érintett vállalkozások felé a fogyasztói jogok védelme érdekében.
Akár online, akár hagyományos vásárlásról ban szó, jogsértés esetén különböző lehetőségek állnak rendelkezésre a jogvita rendezése érdekében. Sok esetben azonban a megvásárolt áru vagy szolgáltatás értéke olyan alacsony, amely miatt a fogyasztók nem fordulnak bírósághoz, még akkor sem, ha a termék hibás, vagy a fogyasztó kifejezetten átverés áldozata. Ezért a hétköznapi vásárlásoknál felértékelődnek azok a vitarendezési módok, amelyek egyszerű megoldást kínálnak, nem költség- és időigényesek, és nem utolsó sorban nem szükséges hozzájuk jogi segítség. Tehát az ilyen lehetőségekről való tájékoztatás lényeges a fogyasztók számára, hiszen a megfelelő módon és kellő időben történő fellépés hiánya meghiúsíthatja az igény érvényesítését.
A Pest Vármegyei Főügyészségnek több mint tíz vállalkozás felé azért kellett intézkednie, mert megszűnt lehetőségről tájékoztatták a vásárlóikat. E cégek internetes oldalukon tették közzé azt a tájékoztatást, hogy az Európai Bizottság működtet egy honlapot, amelyre a fogyasztók regisztrálhatnak, és ezen keresztül lehetőségük nyílik arra, hogy online vásárláshoz kapcsolódó jogvitáikat keresztül rendezzék egy kérelem kitöltésével, elkerülve a bírósági eljárást. Erre az uniós online vitarendezési platformra azonban 2025. március 20. napjától már nem lehetett eredményesen új kérelmeket benyújtani, a panaszok elbírálása végleg megszűnt.
Az ügyészség a békéltető testületek kapcsán is számos téves tájékoztatást észlelt. A békéltető testületek lehetőséget biztosítanak a fogyasztói jogviták bíróságon kívüli gyors és ingyenes rendezésére. A jogszabályok azt írják elő, hogy erről a vállalkozásoknak kötelező tájékoztatni a fogyasztókat. Hazánkban összesen 8 békéltető testület működik, ennek ellenére gyakori hiba, hogy a tájékoztatás arról szól, hogy minden vármegyében megtalálható ilyen szervezet, téves elérhetőségi és címadatokkal. Ha a fogyasztó a téves adatok alapján nyújtja be a kérelmét, az igénye rendezésére értelemszerűen nem fog sor kerülni.
A közérdekvédelmi jogkörében eljáró Pest Vármegyei Főügyészség a fogyasztók védelme érdekében folytatott tevékenysége során az ilyen téves tájékoztatások észlelése esetén a jogsértések mielőbbi megszüntetése érdekébe felhívta az érintett vállalkozásokat arra, hogy módosítsák a fogyasztói tájékoztatókat. A vállalkozások az ügyészi felhívásnak eleget tettek.
Budapest, 2025. november 26. napján
Kiadó – Pest Vármegyei Főügyészség
- Félretájékoztatások a fogyasztói panaszlehetőségekről
- Büntetőeljárások tartásdíj nemfizetése miatt
- Több kifogást is talált az ügyészség egy kisgyermekeket is fogadó falmászóteremnél
- Alföldi Róbert közleménye
- DK: 22 millió budapesti adóforint úszott el a Budapest Brand elleni jobboldali hecckampányra















