Home / Külföld / Lezuhanr a líbiai vezérkari főnök gépe

Lezuhanr a líbiai vezérkari főnök gépe

2025. december 23-án délután megszakadt a kapcsolat egy Dassault Falcon 50 típusú üzleti repülőgéppel, amelyet a líbiai vezérkari főnök és delegációja utazására használtak. A gép Törökország felé tartott az ankarai felszállást követően, amikor röviddel később minden rádiós és radaros kapcsolat megszűnt a légijárművel.

A repülőgép az FL340-es (kb. 10 300 méteres) úticélmagasság felé emelkedett, és még a felszállást követően is rendben sugározta az adatokat. A fedélzeti adatok szerint a gép 32 400 láb magasságon tartotta a szintet, miközben sebessége megközelítette a 993 km/h-t. Ezután azonban 17:33:55 körül hirtelen elhalkult az SSR-transzponder válasza, majd nem sokkal később teljesen megszűnt a kapcsolat a géppel.

Az online légiforgalmi adatrögzítő szolgáltatások (például ADSBExchange) adatai azt mutatták, hogy az utolsó jelentések még egy lassú bal fordulót és a 7700-as vészhelyzeti transzponderkód beállítását is jelezték – azt a kódot, amelyet akkor adnak ki, ha a repülőgép pilótái valamilyen súlyos vészhelyzetet jeleznek.

A radarok és az online térképek utolsó állása szerint a gép visszatérést kérhetett a kiindulási repülőtér felé, és megkezdődött a süllyedés is. Ennek ellenére 17:41 körül az adatok végleg megszakadtak, és a repülőgép Kessikavak város közelében lezuhant.

A fedélzeten a líbiai vezérkari főnök mellett háromfős személyzet és öt utas tartózkodott. A tragikus balesetnek nem volt túlélője.


Mi derült ki eddig?

A rendelkezésre álló adatok alapján még nem lehet biztos következtetéseket levonni az okokról. A rekordok azt mutatják, hogy:

  • a repülőgép eleinte normál emelkedést mutatott;
  • a sebességi adatoknál ugrálások látszottak, de ezek vélhetően adatátviteli és mérési hibákból adódnak, nem közvetlenül a gép viselkedéséből;
  • az utolsó percekben volt egy jelentősebb eltérés a függőleges sebességben, és egy rövid szakasz, amikor a transzponder sem adott jelet – ezek azonban előfordulhatnak vevői hibák miatt is, nem feltétlenül repülési anomália okán.

Mindenesetre a vészhelyzeti transzponderkód bekapcsolása azt jelezheti, hogy a pilóták valamilyen súlyos rendellenességgel álltak szemben a repülés közben.


Hivatalos és nem hivatalos hírek

A török légügyi hatóságok és a helyi mentő- és vizsgáló szervek még vizsgálják a helyszínt és az eseményeket. A nemzetközi repülésbiztonsági elemzők jelezték, hogy a mai modern adatrögzítési rendszerek ellenére a légiforgalmi adatokból önmagukban nem lehet egyértelmű következtetéseket levonni a baleset okairól, ezekhez szükség van:

  • a repülőgép feketedobozainak (CVR/DFDR) kiolvasására,
  • a roncsok műszaki vizsgálatára,
  • a pilóták kommunikációjának és rendszeres karbantartási naplók feltárására.

Végezetül

A tragikus repülőgép-lezuhanás világszerte nagy visszhangot váltott ki, nemcsak a légiközlekedési közösségben, hanem a nemzetközi médiában is. A vizsgálat jelenleg folyamatban van, és idővel várhatóan több információ is napvilágra kerül az esemény hátteréről és okairól.

A Tudásmorzsák a repülésről alapján készült


Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Gasztronómia

  • Pizzasütés, szabadulószoba, önismereti foglalkozás – így is lehet nyílt napot szervezni

    MegosztomKülönleges gimnáziumi nyílt napot tart november 22-én, szombaton a budapesti Patrona Hungariae Katolikus Iskolaközpont – az olasztanításba közös pizzakészítéssel kóstolhatnak bele a diákok és szüleik, a matematikatudásukat egy szabadulószobában tehetik The post Pizzasütés, szabadulószoba, önismereti foglalkozás – így is lehet nyílt napot szervezni appeared first on Mit főzzek ma?.

  • „World of Nobu” Budapest

    MegosztomIdén ősszel különleges mérföldkőhöz érkezik a hazai gasztronómia egyik legkiemelkedőbb szereplője: 15 éves a NOBU Budapest! A Michelin-ajánlott étterem október 3-án és 4-én két exkluzív „World of Nobu” Omakase vacsorával, The post „World of Nobu” Budapest appeared first on Mit főzzek ma?.

  • Rakott kelkáposzta darált pulykahússal (tejföl nélkül)

    MegosztomRakott kelkáposzta darált pulykahússal (tejföl nélkül) 4 adaghoz 🛒 Hozzávalók: 👩‍🍳 Elkészítés lépésről lépésre: 1. A rizst előfőzzük 2. A kelkáposztát előkészítjük 3. A húsos ragu elkészítése 4. Rétegezés 5. The post Rakott kelkáposzta darált pulykahússal (tejföl nélkül) appeared first on Mit főzzek ma?.