Home / Közélet / Elindultunk, de nem figyelünk – Rollerek, balesetek és a fejünk védelme

Elindultunk, de nem figyelünk – Rollerek, balesetek és a fejünk védelme

Egyre többször látjuk, ahogy gyerekek, fiatalok vagy akár felnőttek száguldanak végig a járdán vagy az úttest szélén egy-egy elektromos rollerrel. Gyorsak, halkak, praktikusak – és ijesztően sérülékenyek. A balesetek száma nő, és miközben mindenki a mobilitás új korszakáról beszél, egyre több gyerek és felnőtt végzi sürgősségin.

És ami a leginkább szembeötlő: szinte senkin nincs bukósisak.

1. Társadalmi szempont – a szabadság illúziója

A roller szabadságot ad: nem kell buszra várni, nem kell parkolóhelyet keresni, nem vagyunk másokhoz kötve. A fiatalok körében ez szinte identitás is lett. A gond csak az, hogy ez a szabadság sokszor felelőtlenséggel is társul.

Egy tizenéves nem biztos, hogy átlátja: 20-25 km/h-val esni nem ugyanaz, mint egy gördeszkáról leesni. A szabadság érzése miatt a biztonság gyakran háttérbe szorul. A bukósisak „ciki”, a térdvédő meg „csak zavar”. Csak akkor jön a felismerés, amikor már megtörtént a baj. És néha akkor is késő.

2. Technológiai szempont – több erő, kevesebb védelem

A rollerek technológiája egyre fejlettebb: hosszabb akku, gyorsabb gyorsulás, nagyobb végsebesség. Viszont a védelmi oldal nem fejlődött velük együtt. A gyártók nem követelnek sisakhasználatot, a bérlő rendszerek sem figyelmeztetnek érdemben, a vásárlók pedig gyakran nincsenek tisztában azzal, mit vesznek a gyereküknek.

Miközben a motorosoktól elvárjuk a protektoros ruhát és a bukósisakot, a rollerezők – akik ugyanabban a forgalomban haladnak – szinte teljesen védtelenek. Ez technológiai paradoxon: a jármű fejlődik, a biztonság nem követi.

3. Szabályozási szempont – a törvény utólag kullog

A jogalkotás jellemzően késésben van. Nemcsak Magyarországon, máshol is. A rollerek jogi státusza sok helyen tisztázatlan. Nem kell jogosítvány, nem kell rendszám, nem kötelező sisak, nem kell biztosítás (kivéve bizonyos kategóriákra). Ez azt üzeni a felhasználónak: „ez csak egy eszköz, nem jármű” – pedig a közúton közlekedik, másokkal együtt, veszélyt okozva vagy elszenvedve.

Ha egy 13 éves sisak nélkül közlekedik egy 22 km/h-s rollerrel, az ugyanúgy veszélyben van, mint egy motoros. A különbség csak az, hogy az egyik esetben a szabályozás figyelmeztet, a másiknál nem. És ettől még ugyanúgy történnek a balesetek.

Sisak – nem trend, hanem túlélés

A roller önmagában nem ellenség. Sőt, okos és fenntartható alternatíva lehetne, ha körülötte a társadalom, a technológia és a szabályozás együtt fejlődne. De ma az történik, hogy a gép megelőzi az embert. És amikor az ember végül elesik, akkor döbben rá, hogy a sisak nem kellett volna trendi legyen – hanem alap.

Nem lenne szabad megvárni, hogy a saját gyerekünk vagy testvérünk essen el úgy, hogy aztán a kórházban kérdezze meg valaki: „Miért nem volt rajta sisak?”

Mert arra egyre nehezebb lesz felelni.


  • Elindultunk, de nem figyelünk – Rollerek, balesetek és a fejünk védelme
    Egyre többször látjuk, ahogy gyerekek, fiatalok vagy akár felnőttek száguldanak végig a járdán vagy az úttest szélén egy-egy elektromos rollerrel. Gyorsak, halkak, praktikusak – és ijesztően sérülékenyek. A balesetek száma nő, és miközben mindenki a mobilitás új korszakáról beszél, egyre több gyerek és felnőtt végzi sürgősségin. És ami a leginkább szembeötlő: szinte senkin nincs bukósisak.
  • Új köntösben a régi bolt – megújult a COOP Lovasberényben
    Arold Péter Lovasberény szívében új fejezet kezdődött a helyi kereskedelem történetében: teljesen átépítették és korszerűsítették a település jól ismert COOP élelmiszerboltját. A felújítás nem csupán esztétikai változást hozott, hanem valódi minőségi ugrást is jelent a vásárlói élményben és az áruellátás színvonalában. A bolt kívül-belül megújult: új burkolat, energiatakarékos világítás, korszerű hűtő- és pultberendezések, valamint akadálymentesített
  • A MKIF Zrt. jelenti – zajlik a munka a Velencei hídnál
    MKIF Zrt. – Az ország útja Az M7-es autópályán – vállalásunk szerint – augusztus 31-ig nem végzünk előre tervezett munkálatokat az M0 és Balatonvilágos között egyik irányban sem, azonban a főpályán kívül, a Velencei pihenő térségében a szakemberek folyamatosan haladnak az új gyalogos és kerékpáros híd építési munkálataival. A 193 tonnás, 80 méter hosszú hid
  • Itt a videó, ahogy Hadházyt üldözik Hatvanpusztán
    Autósüldözés Hatvanpusztán. Hadházy Ákos autóját vette üldözőbe a hatvanpusztai ” FÉLKÉSZ GAZDASÁG” biztonsági szolgálata. Nézd meg, mi lett a vége! „Az emlékeim szerint élőben is durva volt ez, de a videót látva döbben rá igazán az ember, milyen szörnyű világot épített fel a Tolvajkirály. És persze furcsa látni, milyen gyorsan történtek a dolgok és rossz
  • Élni nem csak tudni kell, hanem akarni is 
    A Sziget Fesztivál idén is százezreknek adott felejthetetlen pillanatokat, de van egy történet, amely messze túlmutat a szórakozáson. A Nem Adom Fel Alapítvány idei jelenléte új színt, új üzenetet hozott a fesztivál világába: azt, hogy az életet nem elég ismerni, élni is akarni kell – és mindenkinek joga van ahhoz, hogy ezt megtegye.  Az alapítvány

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Friss

Új köntösben a régi bolt – megújult a COOP Lovasberényben

Arold Péter Lovasberény szívében új fejezet kezdődött a helyi kereskedelem történetében: teljesen átépítették és korszerűsítették a település jól ismert COOP élelmiszerboltját. A felújítás nem csupán esztétikai változást hozott, hanem valódi minőségi ugrást is jelent a vásárlói élményben és az áruellátás színvonalában. A bolt kívül-belül megújult: új burkolat, energiatakarékos világítás, korszerű hűtő- és pultberendezések, valamint akadálymentesített

Könyvelőiroda