Nem mindennapi fordulatot vett a magyar közélet, amikor Pityinger László, közismertebb nevén Dopeman rapper felkereste Orbán Viktort a Karmelita kolostorban.
A találkozó – amit a rapper saját közösségi oldalán hashtagszerű bejegyzéssel dokumentált – különösen meglepő fordulatként hat, ha visszaemlékezünk: mindössze néhány éve Dopeman egy tüntetés során belerúgott a miniszterelnök hungarocellből készült szobrába, és később garázdaság miatt is eljárás folyt ellene.
A kezdet: egy rúgás, majd hosszú hallgatás
2013-ban egy ellenzéki tüntetésen Dopeman látványosan belerúgott a felállított Orbán-fejbe. A performansz közjogi következményekkel járt: a rapper több éven át bíróságra járt. Azóta azonban élete és nézetei jelentősen megváltoztak. Magyarország 2010 utáni fejlődése, a gazdaság helyzete és a középosztály erősödése arra késztette őt, hogy átgondolja korábbi álláspontját.
A váltás: Orbán-életrajz és új álláspont
Dopeman az interjúkban és megjelenéseiben ma határozottan kijelenti, hogy Orbán Viktor „egy kivételes tehetségű politikus”, aki „ezerszer jobban kormányoz”, és képes úgy helytállni a nemzetközi politikai mezőben, hogy közben Magyarország érdekeit képviseli. Elmondása szerint látható a fizetések emelkedése, az állam stabilitása, és úgy érzi, az ország lakosságának többsége élhetőbb jövőt kapott.
Egy lehetséges alapítvány – vagy csak médiafigyelem?
2024-ben szóba került, hogy Dopeman egy Magyar Nemzeti Hiphop Alapítványt szeretne létrehozni. Bár eleinte poénnak tűnt, később ő maga is jelét adta annak, hogy ez a lépés nem teljesen abszurd: „Miért ne békülhetnénk meg Orbánnal a stúdióban?” – fogalmazott. A találkozó ezt a sejtetést joggal erősíti meg.
Most: Karmelita látogatás
A rapper július 22-én közzétett képe szerint személyesen találkozott Orbán Viktorral a Karmelita kolostorban. A bejegyzés hashtagjei – #friends, #realgsdontplay – egyértelműen barátságra utalnak, nem pusztán egy diplomatikus gesztusra. Ez új minőséget jelent kapcsolatukban, amely történelmi fényében szinte megdöbbentő.
Mit jelent mindez?
- Politikai performance, vagy valódi szövetség? Dopeman korábbi kritikája Majkáról, a középosztály helyzete iránti aggodalma, majd Orbán-párti kijelentései furcsa keverékét mutatják annak a médiataktikának, amelyben a rapper folyamatosan játszik a közéleti szerepével.
- Stratégiai nyugtalanság vagy tudatos váltás? Dopeman elismeri, korábban kritikusa volt a rendszernek, ma azonban úgy látja: a szembenállás helyett lehetőségek és stabilitás érkezett.
- Kulturális csengése: A kormányzattal szembeni korábbi performanszok után most – furcsa módon – a közös hip-hop projekt reménye is felmerül. Mindez azt mutatja: a magyar közélet egyre inkább besimul a performanszokba, a PR-ba és az ambivalens identitású figurák színtárába.
Dopeman találkozása Orbán Viktorral nem csupán egy közvélemény-keltő momentum – hanem a személyes metamorfózis, a megbékélés vagy a közös projekt lehetőségének látványos jelképe is. A két OG összefonódásával új fejezet kezdődhet: valahol a hip-hop, a politika és a közéleti performanszok metszéspontjában.
1. Politikai PR-szemszög: Tudatos kampánystratégia
A találkozó Dopeman és Orbán Viktor között nem véletlen, hanem a politikai kommunikáció színpadának új felvonása lehet. Egyre inkább jellemző, hogy a kormányzat vagy hozzá közel álló szereplők nem hagyományos közéleti szereplőket integrálnak, hogy új célcsoportokat szólítsanak meg. A fiatalabb, zenei érdeklődésű vagy protest-hangulatú közönség számára Dopeman neve – bár megosztó – figyelemfelkeltő.
Cél: a Fidesz „cool arcának” felépítése olyan emberek bevonásával, akik egyszer már kritizálták a rendszert – de mára „megvilágosodtak”.
2. Társadalmi nézőpont: Elbizonytalanodott értelmiségi és rajongótábor
A közösségi térben sokan úgy érzik, Dopeman ezzel a húzással elárulta önmagát és az elveit. A korábbi rendszerkritikus, radikális hang ma már az establishmenttel parolázik, aminek következtében rajongótábora is megoszlik. Egyesek szerint ez egy reálpolitikai beilleszkedés, mások szerint cinikus megalkuvás.
Kérdés: Mit ér a korábbi lázadás, ha ma már a hatalom ölelő karjaiban tűnik el?
3. Kulturális-önironikus olvasat: Posztmodern performansz
Egy harmadik, talán legérdekesebb olvasatban ez az egész akár önironikus, posztmodern médiajáték is lehet. Dopeman mindig is szerette kifordítani a valóságot – a hungarocell Orbán-fej megrúgása is inkább performansz volt, mint forradalom. Most pedig ugyanazzal a szerepjátékkal, de másik színpadon tér vissza: „üdvözlöm a rendszert, de még mindig én vagyok Dopeman”.