Home / Politika / Távozik a V-Híd vezérigazgatója – Lázár, kifizetési botrány és egy érinthetetlennek hitt birodalom repedései

Távozik a V-Híd vezérigazgatója – Lázár, kifizetési botrány és egy érinthetetlennek hitt birodalom repedései

Július 28-i hatállyal távozik a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló V-Híd Zrt. vezérigazgatója, Sárváry István. A vezetői székbe ideiglenesen Deák Gábor, a ZÁÉV és a Fejér-B.Á.L. Zrt. irányítója ül, aki már eddig is tagja volt a cég igazgatóságának. Az új vezérigazgatót később nevezik ki. A hivatalos indoklás szerint közös megegyezéssel történik a váltás, ám a háttérben komoly politikai és gazdasági feszültségek húzódnak.

A kormányhoz közeli körökben úgy tudják, Sárváry távozását elsősorban Lázár János építési és közlekedési miniszter szorgalmazta. Nem először került vele konfliktusba: Lázár még 2016-ban, miniszterként is leváltotta Sárváryt a Forster Örökségvédelmi Központ éléről. Mostani lépése a Mészáros Lőrinchez tartozó céghálózat egyik legfontosabb vezetőjét mozdította el, amit sokan meglepőnek tartanak – eddig úgy tűnt, Mészáros emberei kívül esnek a kormányzati beleszólás körén.

A vezérigazgatóváltás hátterében feszülő feszültségek egyik kiváltója a V-Híd alvállalkozóival kapcsolatos botrány lehet. Több beszállító is jelezte, hogy csak jelentős késéssel vagy egyáltalán nem kapták meg a nekik járó összegeket. Gyakran még szerződés sincs időben, csak szóbeli megállapodások alapján kezdik el a munkát. Ez különösen súlyos probléma, hiszen a V-Híd jelentős összegeket számláz ki állami projektekre, miközben a bevételei több mint 98 százaléka állami megrendelésekből származik. Az alvállalkozók többsége hazai kisvállalkozás, amelyek a fizetések elmaradása miatt könnyen csődbe mehetnek.

A V-Híd mellett a szintén Mészáros-érdekeltségű R-Kord Kft. körül is hasonló panaszok fogalmazódtak meg. Egy vasúti informatikai projekt során alvállalkozók és beszállítók maradtak kifizetés nélkül, a kivitelezés pedig súlyos technikai hiányosságokat mutatott. A minisztérium mindkét ügyben vizsgálatot indított.

A V-Híd a Mészáros-cégbirodalom egyik stratégiai eleme: az elmúlt években sorra nyerte el a legnagyobb vasútfejlesztési tendereket. Részt vesz a Déli Körvasútban, a Szeged–Röszke és a Debrecen–Balmazújváros vonalak korszerűsítésében, valamint a Budapest–Belgrád vasútvonal magyar szakaszának kivitelezésében is. A cég 2015 óta működik, és gyorsan vált az állami vasútépítés domináns szereplőjévé.

Az, hogy Lázár János – aki nemrég nyilvánosan is bírálta a cégcsoportot – ilyen látványos vezetőváltást ért el, sokak szerint azt jelzi: a kormányban egyes szereplők most már hajlandóak konfrontálódni a Mészáros-birodalommal is. A következő hónapok eldöntik, hogy ez pusztán egyszeri politikai gesztus, vagy mélyebb változások kezdetét jelzi a hazai építőiparban.

Felhasznált források:
Szabad Európa, HVG, Portfolio, 444.hu, Telex, Infostart, RFE/RL


  • Akkor nézzük! Progresszív, vagy egy kulcsos?
    Komoly erőket fordít – és pénzt – a kormány a TISZA progresszív adójával kapcsolatos terveire és annak a kisember számára kedvezőtlen hatásaira. Nézzük a valóságot. Az egykulcsos és a többkulcsos jövedelemadó-rendszer közötti vita lényegében arról szól, hogy mennyire progresszív legyen az adózás, és kinek mekkora terhet kell vállalnia a közteherviselésből. Magyarországon jelenleg 15 %-os egykulcsos
  • Magyarország 9 milliárd köbméter földgáz VÁSÁRLÁSRA SZERZŐDÖTT vásárol a Shellel – mit jelent ez valójában?
    Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be, hogy Magyarország hosszú távú földgázvásárlási szerződést kötött a Shell-lel. A megállapodás 2026-tól lép életbe, és tíz évig tart. Évi 200 millió köbméter földgázról van szó, amely tíz év alatt összesen mintegy kétmilliárd köbmétert jelent – ez a legnagyobb volumenű és leghosszabb távú nyugati gázszerződés, amit eddig kötöttünk. A
  • A 3%-os Otthon Start lakáshitel és kamattámogatás illetékből finanszírozva
    Az Otthon Start Program egyedülálló konstrukció: gyermekvállalási feltétel nélkül kínál kedvezményes hitelt, amelynek költségét részben a vásárlók által befizetett illeték fedezi. A kormány azt ígéri, hogy a program hosszabb távon nem terheli a költségvetést, hanem épp ellenkezőleg: az építőipar és az adóbevételek növekedésén keresztül pluszt hoz az államnak. A kérdés csak az, hogy a valóságban
  • A hitel
    1. A hitel lényege A hitel lényege, hogy a bank ideiglenesen hozzáférést ad pénzhez, amit az ügyfél most elkölthet, de a jövőben kamattal együtt vissza kell fizetnie. A hitel ára a kamat. 2. A bank pénze vagy nem? 3. Mi van, ha az adós nem fizet? 4. Mi a banki profit kulcsa? A bank abból
  • Távozik a V-Híd vezérigazgatója – Lázár, kifizetési botrány és egy érinthetetlennek hitt birodalom repedései
    Július 28-i hatállyal távozik a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló V-Híd Zrt. vezérigazgatója, Sárváry István. A vezetői székbe ideiglenesen Deák Gábor, a ZÁÉV és a Fejér-B.Á.L. Zrt. irányítója ül, aki már eddig is tagja volt a cég igazgatóságának. Az új vezérigazgatót később nevezik ki. A hivatalos indoklás szerint közös megegyezéssel történik a váltás, ám a háttérben

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Friss

Akkor nézzük! Progresszív, vagy egy kulcsos?

Komoly erőket fordít – és pénzt – a kormány a TISZA progresszív adójával kapcsolatos terveire és annak a kisember számára kedvezőtlen hatásaira. Nézzük a valóságot. Az egykulcsos és a többkulcsos jövedelemadó-rendszer közötti vita lényegében arról szól, hogy mennyire progresszív legyen az adózás, és kinek mekkora terhet kell vállalnia a közteherviselésből. Magyarországon jelenleg 15 %-os egykulcsos

Könyvelőiroda